Björk – Utopia

Sara Berg 00:00 27 Nov 2017

Den här skivan är uppföljaren till Björks känslomättade separationsalbum Vulnicura som kom förra året. Utopia består av fjorton förhållandevis långa spår, fyllda med den naivt barnsliga och samtidigt självutlämnande och förtvivlade röst som blivit artistens signum. Här finns även ett slags experimentellt, zoologiskt och folkmusikaliskt sound, kraftigt inspirerat av Arca, som fungerat som Björks samarbetspartner. Det är inte direkt lättlyssnat eller ens behagligt, utan snarare intressant. Jag får känslan av att träda in i Narnias värld eller befinna mig i Hans Appelqvists huvud. På Utopia finns trollskogsflöjt och fågelkvitter, i Features Creatures låter det som stunden strax innan en klassisk konsert, då alla musiker värmer upp sina instrument. Och i Paradisa och Saint har vi hamnat i en hel, tropisk fågelfarm. Som naturrealistiskt konceptalbum är det spännande, men som populärmusik har det svårt att kvala in.

Tussilago - Sense of Me

Efter ett längre uppehåll är kritikerrosade Tussilago tillbaka med nya musik som bygger vidare på bandets karaktäristiska drömska sound. Singeln Sense Of Me, som släpptes redan i november förra året, är tonsättande för skivan med samma namn och lyssnaren hör att inspirationen är hämtad från Tame Impala och Brian Eno. På skivan har även Petter Winnberg från Amason och Tityo, för att nämna några namn, lämnat sitt avtryck.

The Sweet Serenades - City Lights

The Sweet Serenades självsäkra debut för drygt ett decenium sedan var full av utpräglat hitvänlig handklappspop som inte uppmärksammades efter förtjänst, men två uppföljare har inte nått riktigt samma höjder.

Basia Bulat - Are You in Love?

Med sitt förra album Good Advice för fyra år sedan tog kanadensiska Basia Bulat steget från lovande till levererande. Den gången fick hon hjälp av Jim James att skapa sensationell varmt orkestrerad upptempopop. Hennes senkomna femte album är inte lika omedelbart, men faktiskt ännu starkare.