Big Thief - Two Hands

Tina Rosenfink 00:00 10 Oct 2019

Det är strax över ett halvår sedan Big Thief släppte fullängdaren U.F.O.F som blev superhyllad. Nu är skivans uppföljare, eller “earth twin” som bandet själva kallar det, här. Two Hands är även den en fullängdare, och minst lika bra.

Den främsta skillnaden mellan de två skivorna är att U.F.O.F bestod av mystiska ljud och effekter som efterliknande vatten och känslan av att flyta. Two Hands finner inspiration i torr och sprucken ökenmark. Jag kan inte bestämma mig för om jag tycker det är fint eller töntigt att intressera sig för elementen - men jag tycker det är ett spännande tillvägagångssätt för en indiepopskiva. För att verkligen anamma det jordiga elementet spelade bandet in skivan i Sonic Ranch Studio som är belägen i den sydvästra öknen i USA.

I pressmeddelandet berättar bandet sångerska Adrianne Lenker att den här skivan kommer få följa henne in i framtiden. "Two Hands has the songs that I'm the most proud of; I can imagine myself singing them when I'm old. Musically and lyrically, you can't break it down much further than this. It's already bare-bones." Och jag håller med, Two Hands är som gjord för att lyssna på sittandes på verandan med gott iste och en bästsäljande deckare i famnen på ålderns höst.