Beyond the Black - Horizons

Christoffer Bertzell 00:00 30 Jun 2020

Detta tyska symfoniska metal-band har under hela sin, om än korta, karriär brottats med att finna en egen identitet. De är i dag en lightversion av de redan ganska musikaliskt lättsamma men skarpa genrekollegorna Within Temptation och Kobra and the Lotus. Som en blekare kopia skvallrar det om att det finns en avsaknad av tyngd, nisch eller blomstrande talang här.

Tyvärr gör bandledaren Jennifer Haben misstaget att slipa ner bandets hörn ännu mer på denna fjärde platta. Den poppiga ljudbilden må vara lättsmält, men när det musikaliska materialet är lika förutsägbart som en Hollywood-sitcom, gränsar dessa finsjungande melodier till att bli riktigt anonyma.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

The Jayhawks — Xoxo

Som inget annat band har The Jayhawks ingredienserna för att vara ett nytt The Band. Den genuina hantverksskickligheten. De musikaliska rötterna och en bredd som är häpnadsväckande. I Gary Louris en frontperson med gudabenådad förmåga att skriva till synes enkla midtempolåtar som redan i första strofen fångar med sin unika känslokrok, och som kryddas av ultimata vokalstämmor. En låtkatalog som därmed är fylld av klassiker och borde-vara-klassiker.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.