Bardo Pond - Volume 8

Christoffer Bertzell 00:00 13 Feb 2018

Under Bardo Pons långa karriär har deras musik aldrig mynnat ut i ett förlösande tillstånd, utan den står ständigt i ett segt flytande format. De amerikanska veteranernas har på Volume 8 dock ändå producerat sitt mest rena sound hittills. Låtarna har en mjukare och klarare ton som rundat av den brötiga distens stickiga reverb. Det ryms även nyanser av körsång från Isobel Sollenberger, men det är ändå i så pass begränsad mängd att det är ljusår bort från att föra deras psykedeliska rock in i något lättlyssnat format. Det må vara paradoxalt, men det är just därför detta album heller aldrig fångar in mig. Kvintetten lockar på dig, men seglar bort precis när du börjar närma dig dem.

Parquet Courts - Wide Awake!

Att NYC Observation låter som Buzzcocks och Total Football som Sham 69 imponerar, men det överraskar inte. Samma sak med Almost Had to Start a Fight, som är renodlad punk i Parquet Courts egen tradition, liksom Freebird 2 ännu hårdare så. Men så halvvägs slår den över i en spänstig Gang of Four-inspirerad funkworkout, och det är en genre som inte lika självklart associeras till det här Brooklynbandet.

Ozzy – Ett öga rött

Ozzys debutalbum Ett öga rött faller inte in i den fyrkantiga ramen av your average rap album. Det är större än det. Färgstarkare. Bättre. Titeln på albumet är en nick till Jonas Hassen Khemiris debutroman med samma namn, boken som introducerade Ozzy till språket och skrivandets värld vid ung ålder. På Ett öga rött smakar han på orden, vrider och vänder på dem innan han placerar dem i noga uttänkta meningar. Meningar som är skrivna på sitt egna sätt, rappade på ett eget språk.