Austra - Olympia

Sara-Märta Höglund 00:41 28 Jun 2013

Austras hyllade debut följdes upp av tre års non-stop-turnerande. När de nu är tillbaka med andra albumet är Katie Stelmanis karakteristiska dramasång det första som känns igen. Utöver det har det hänt en hel del. Soundet är stompigare och mer houseinspirerat, lite som när Florence and The Machine lämnade indiediskot för att göra hits för sportarenor tillsammans med Calvin Harris. Men det här är långt ifrån lika publikt och lättsmält, Olympia är fullpoppad med knorriga ljud, syntslingor och fler rytminstrument än vad jag kan räkna till. Till skillnad från förra gången då Stelmanis var den tydliga ledaren så har sexmannabandet jobbat mer tillsammans med låtarna den här gången. Kanske var det inte en helt igenom bra idé.

Smisk - Världens äckligaste rockgrupp

När malmöborna passerade Stortorget för någon vecka sedan möttes de av en makaber syn. Det hängde nämligen en död svan i en snara från kungastatyn. Som tur var visade det sig vara en väldigt autentisk fejksvan, planterad av Smisk (de sysslar trots allt med punk, inte death metal). Gärningen var en blinkning till deras tidigare singel Jag sköt svanen (det pågår tydligen nån svan-gate i Malmö, orkar inte förklara). Det djärva hysset symboliserar både ambitionsnivån och kaxigheten hos bandet ganska väl.

Timecop1983 - Faded Touch

Timecop1983 har, som en av genrens mer meriterade leverantörer av lågmäld synthwave, en förmåga att skapa drömlika landskap likt få inom denna musikstil, samtidigt är dessa cinematiska ljudmiljöer abstrakt och blir lätt ganska bakgrundssvalkpigt likriktade. Därför är hans samarbeten med starka sångare väldigt tacksamma, vilket också gjorde den föregående plattan Night Drive från 2018 karriärens bästa.