Austra – Future Politics

Sara Berg 13:50 22 Jan 2017

Kanadensiska Austra har något Wuthering Heights-aktigt över sig. De närmast trolskt svindlande melodierna och så Katie Stelmanis ljusa, höga och nästan operalika röst, fylld med orimligt mycket känsla och romantik. Austra har dock kombinerat det väna med mörkare och mer jordnära trummor, likt ankaret som håller luftballongen på marken, samt syntar som känns både 80-tal och futuristiska. En och en är låtarna fascinerande och nästan hypnotiserande, men när man lyssnar på alla på rad, blir det lite enformigt. Bäst är det när influenserna kommer från dovare och mer monotona genrer, som techno och house. Sista spåret 43 är exemplariskt, här är beaten tyngre och rösten mer nedtonad. Det ger soundet en bättre balans.

Smisk - Världens äckligaste rockgrupp

När malmöborna passerade Stortorget för någon vecka sedan möttes de av en makaber syn. Det hängde nämligen en död svan i en snara från kungastatyn. Som tur var visade det sig vara en väldigt autentisk fejksvan, planterad av Smisk (de sysslar trots allt med punk, inte death metal). Gärningen var en blinkning till deras tidigare singel Jag sköt svanen (det pågår tydligen nån svan-gate i Malmö, orkar inte förklara). Det djärva hysset symboliserar både ambitionsnivån och kaxigheten hos bandet ganska väl.

Timecop1983 - Faded Touch

Timecop1983 har, som en av genrens mer meriterade leverantörer av lågmäld synthwave, en förmåga att skapa drömlika landskap likt få inom denna musikstil, samtidigt är dessa cinematiska ljudmiljöer abstrakt och blir lätt ganska bakgrundssvalkpigt likriktade. Därför är hans samarbeten med starka sångare väldigt tacksamma, vilket också gjorde den föregående plattan Night Drive från 2018 karriärens bästa.