Aurora – The Gods We Can Touch

Natalie Mourad 11:39 20 Jan 2022

Tack vare att hon blivit superviral på Tiktok, sjungit i soundtracket till Frozen 2 och samlat på sig flera prestigefyllda priser är det svårt att definiera vem som är den typiska Aurora-lyssnaren. Aurora har samlat på sig en bred och mångsidig skara fans, och hennes tredje och senaste album The Gods We Can Touch tilltalar nog de flesta av dem.

Albumet är ett konceptalbum, och genom att tillägna varje låt en grekisk gud ringar Aurora in allmänmänskliga teman som moral, längtan och skam. Jag blev positivt överraskad av antalet elektropoppiga låtar på albumet. Det är de som piggar upp allra mest, som Giving in To The Love, Cure For Me och Temporary High. Låtarna ger utrymme åt hennes klara, och vid det här laget ikoniska, sångröst men det händer något mer när den får sällskap av ett maffigare elektroniskt ljudarrangemang och dansant beat.

Trots att albumet är inspirerat av grekisk mytologi, finns det musikmässigt inte lika gott om hennes karaktäristiska folkpoppiga sound. Everything Matters som gästas av franska sångerskan POMME, och delar av låten Heathens är kanske det närmsta albumet kommer melodier som för tankarna till sagoväsen. Och det är precis nog. Det är vackert, men bitvis lite för slätstruket för min smak eftersom det sällan känns som något vi inte hört henne göra förut.

Men det är till albumets fördel att soundet är så pass varierat. När allt för många låtar i följd är avskalade och centrerade kring hennes sång är min uppfattning att det lätt blir uttjatat, hur fint det än låter.

The Gods We Can Touch är ett poppigt, experimentellt och uppfriskande album. Det är kanske inget banbrytande för hennes karriär, men då har hon sedan tidigare satt ribban väldigt högt.