Ani DiFranco - Revolutionary Love

Anna Bjermqvist 00:00 2 Feb 2021

Under åren har artisten Ani DiFrancos musik kännetecknas av politiska ställningstaganden, och hennes 22:a studioalbum är inget undantag. Revolutionary Love handlar om den politiska turbulens som genomsyrar hela världen idag och oroar många. Artisten kommenterar tillståndet med hjälp av jazzig folkrock med inslag av soul och sin säregna lyriska stämma. Låtarna har ett härligt gung och som lyssnare uppfylls man av en behaglig känsla. Texterna är jordnära och ödmjuka, artisten förespråkar en fredlig social revolution och uppmanar lyssnarna att rannsaka sig själva.

I titelspåret sjunger DiFranco; To forgive but not forget / I will ask you questions / I will try to understand / And if you give me your story / I will hold it in my hands

Jag uppskattar hennes lågmälda sånger och den icke-aggressiva tonen. Det känns trösterikt till skillnad från ilskan och hopplösheten som ibland kan prägla andra politiska ställningstaganden i musiken idag.

Lost Horizons - In Quiet Moments

Lost Horizons släpper nu uppföljaren till Ojalá från 2017 i form av ett dubbelalbum med titeln In Quiet Moments. Lost Horizons utgörs av duon Simon Raymonde, tidigare bassist i Cocteau Twins, och Richard Thomas, tidigare trumslagare i bland annat Dig Juz. Skivan är maxad med drömsk och jazzig pop som framkallar varma känslor hos lyssnaren.

Julien Baker – Little Oblivions

Julien Baker är en artist som man kan känna igen från artistsamarbetet Boygenius från 2018. Det var en trio bestående av de två mer kända akterna Phoebe Bridgers, Lucy Dacus, och den tredje, lite anonyma Julien Baker. Denna anonymitet har hon fullständigt kastat bort på sitt tredje album Little Oblivions, som i jämförelse med hennes tidigare släpp är storslaget, nästintill dekadent. Men gamla lyssnare kommer känna igen sig i de personliga och ofta oerhört mörka texterna.