Anderson .Paak – Malibu

Adam Jansson 00:00 22 Jan 2016

Med en raspig luftighet i rösten och en på sina ställen slående likhet med Kendrick Lamar, kombinerar nästa musikaliska virtuos ur LA:s nya generation på ett mästerligt sätt soul, R&B och rap. Med barnvänligt språk och en atmosfär värdig den mest erfarna av soulveteraner fortsätter Anderson .Paak den rubbning av genremässiga konventioner som nämnda Lamar inledde förra året, samtidigt som han serverar godbitar för alla, oavsett ålder, intresse eller genremässig ingång. Detta också med en tidlöshet och substans som viskar om att han kommit för att stanna.

Pictish Trail - Thumb World

På Isle of Eigg i nordvästra Skottland sitter den underfundigt underhållande psykedeliamusikern Johnny Lynch och funderar över livets stora samband. Den tumvärld som upptar hans grubblerier här beskriver hans som det paradoxala i att tummen är det som skiljer människans fysionomi från andra arters (så säger han) och därmed varit avgörande för evolutionen, och samtidigt är den kroppsdel vi använder för den artificiella verklighet som utgörs av mobiltelefoner och surfplattor, och som därför orsakar människans de-evolution. Nämnde jag att han är en psykedelisk humorist?

Spinning Coin - Hyacinth

Hur kan någon stå emot att falla pladask för den här sortens klassisk skotskt gitarrindie? Musik som utgår från Velvet Underground och som med krångliga gitarrslingor styr sina nerviga och ofta lite tröga popmelodier mellanlandar i åttiotalets Postcard-pop innan den med purfärsk aktualitet är framme i nutiden

Tennis - Swimmer

Lagom till Alla hjärtans dag släpper Tennis sin mest romantiska platta hittills. Duon består av paret Alaina Moore och Patrick Riley, och tillsammans gör de moderna kärleksballader. Inspirationen är hämtad från amerikansk 70-tals rock och vår tidstypiska indiepop.