Ana Diaz - LYSSNA Del I

Julia Vangsnes 00:00 2 Feb 2016

Ana Diaz har en rad prominenta uppdrag som låtskrivare och producent med sig i bagaget när hon nu tar på sig solokostymen och släpper en debut-EP på sin egen etikett. Genremässigt låter produktionen som en hybrid mellan amerikansk R&B/hiphop/dubstep/kommersiell hitpop. Där finns stämningsfulla och aningen nedtonade Allt är inte alltid så jävla kul men det är ändå bra, massiva paradtakter i Starkare, en soulig ballad i Jag kan låta mätaren gå och ljudmässigt minimalistiska Simma själv med Daniel Boyacioglu, som även varit med och samarbetat textmässigt på EP:n. Debuten innehåller inga direkta felsteg produktionsmässigt och visar på Anas bredd och begåvning. Här finns potential för något större, mer unikt och personligt.

Frida Hyvönen – Dream of Independence

Frida Hyvönen är tillbaka med ett nytt album, Dream of Independence. Fansen har fått vänta länge, senaste släppet kom för över fyra år sedan. Läser i en intervju att hon spenderat denna tid med att gå i psykoanalys för att förstå vad hon ville förmedla med denna skiva. Kanske hör man analysens effekt på albumet, för låtarna känns mer än någonsin, vare sig de handlar om moderskap, åldrande, eller begravningsceremonier.

Armand Mirpour - Rosor och popcorn

Det brummande ljudet från kylskåpet fick fasas ut i mixern. Så kan det bli när en skiva spelas in på 23 kvadratmeter, varav viss sång direkt genom datorns egna mikrofon. Lofi-soundet tar uttryck i burkiga instrument och ord som ibland är svåra att urskilja. Egentligen kanske det skramliga soundet skulle förstärka skildringen av svärta och trasig verklighet. Men istället lämnar den mig undrande kring om skivan är färdig eller inte.