Alice Phoebe Lou – Glow

Love Carbin 00:00 22 Mar 2021

Sydafrikanska indiesångaren Alice Phoebe Lou har släppt sitt tredje studioalbum, Glow. Här blandas souliga kärleksballader med brusiga gitarrer och hennes sköra sångröst. Överlag kan man säga att musik drivs av sin sårbarhet, sitt personliga uttryck, och sitt groove. Det är väldigt mycket same-same på den här skivan, och jag måste erkänna att soundet inte riktigt klickar för mig. Eller, jag gillar det inledningsvis, innan jag inser att det inte finns några ambitioner att variera instrumentationen eller ljudbilden. Förutom på ett par spår, som t.ex. Dirty Mouth, där det ändå finns mycket kreativitet och personlighet i musiken. Synd att denna del av Alice Phoebe Lous skapande har fått skymmas av massa tråkiga tysta ballader. Efter att ha lyssnat på dom känner jag mest att jag hellre sätter på typ Angel Olsen.

Smisk - Världens äckligaste rockgrupp

När malmöborna passerade Stortorget för någon vecka sedan möttes de av en makaber syn. Det hängde nämligen en död svan i en snara från kungastatyn. Som tur var visade det sig vara en väldigt autentisk fejksvan, planterad av Smisk (de sysslar trots allt med punk, inte death metal). Gärningen var en blinkning till deras tidigare singel Jag sköt svanen (det pågår tydligen nån svan-gate i Malmö, orkar inte förklara). Det djärva hysset symboliserar både ambitionsnivån och kaxigheten hos bandet ganska väl.

Timecop1983 - Faded Touch

Timecop1983 har, som en av genrens mer meriterade leverantörer av lågmäld synthwave, en förmåga att skapa drömlika landskap likt få inom denna musikstil, samtidigt är dessa cinematiska ljudmiljöer abstrakt och blir lätt ganska bakgrundssvalkpigt likriktade. Därför är hans samarbeten med starka sångare väldigt tacksamma, vilket också gjorde den föregående plattan Night Drive från 2018 karriärens bästa.