Alesso - Forever

Christoffer Reichenberg 00:00 19 May 2015

Alesso är antagligen det sista riktigt stora svenska namnet inom den EDM-arena-progg-electro-house som håller på att avveckla sig själv genom att leka IT-bubbla. Debuten är ett destillat av hela scenen de senaste fem åren, högblankt snygg och välproducerad. Framförallt så använder sig Alesso av bra vokalister istället för de allt för vanliga generiska tråksångarna som av någon anledning är så vanliga hos hans kollegor. Men det välputsade tenderar att bli en smula strömlinjeformat, och några spår känns som varianter av varandra. I producentens dj-set funkar det utmärkt, men som album blir det en smula repetitivt. Å andra sidan är hans första försök redan betydligt mycket bättre än de flesta andra han delar arenor med.

Young Thug – So Much Fun

So Much Fun är Young Thugs första riktiga studioalbum, vilket kan vara något förvirrande. Med 18 mixtapes, ett samlingsalbum, tre EPs och en ofantlig mängd singlar i ryggen så är frånvaron av ett ordentligt album snarare ett tecken på att formatet tidigare har varit ointressant för Thugger. Om det är något han kan så är det att gå sin egen väg. Young Thugs avantgardistiska stil har legat som en grogrund för andra udda stjärnor som Gunna, Lil Baby och Lil Keed.

A$ap Ferg – Floor Seats

Det har gått två år sen A$ap Ferg släppte Still Striving och när han nu återigen gör entré så är det med pondus. Hans distinkta flow tar ingen paus på Floor Seats som är en nästintill militant samling spår som dryper av energi. Det är dock i pauserna från de moderna och intensiva produktionerna som han verkligen kommer till rätta.