Alba August – I wish I was someone else

Greta Olsson 12:42 28 Oct 2023

Alba August är ett välkänt namn inom den svenska skådespelareliten. Med succéer i bland annat Unga Astrid, Knutby och Händelser vid vatten har hon tagit underhållningsbranschen med storm. Utöver det har denna multitalang även karriär inom musiken och har tidigare släppt bland annat albumet I still hide och gjort samarbeten med Spotify Singles, men ännu inte slagit stort. Nu kommer en ny EP med namnet I wish I was someone else och det är upp till bevis om nepo babyn och mångkonstnären Alba kan claima sin fame inom musiken också.

Det märks att de fyra låtarna på EP:n är noga handplockade. Två av låtarna släpptes tidigare under hösten, Summer of 99 och titelspåret I wish I was someone else. Den förstnämnda är nostalgisk och osar sensommar och som titeln teasar om så känns det även som att den är gjord 1999. Låten är varm och lättsam, men svagast på EP:n. Till låten I wish I was someone else kommer en musikvideo där både mamma och syster gör gästspel. Den är verkligen bullseye och en grym rocklåt om livskriser och att vilja fly från sig själv.

Universe handlar om att man får leva med sina beslut. Det är en mycket drömsk låt som trots sitt lugn är mycket pampig och påminner om Maja Francis. Juvelen i kronan är Uncovering your heart som är tre minuter ren fröjd. Där visar Alba upp sin sanna talang med en mycket skicklig poplåt som osar nostalgi. Det är en kärlekslåt som har alla komponenter.

I wish I was someone else är en mycket bra EP som med fyra välkomponerade och skickligt skrivna låtar övertygar en om att det faktiskt går att vara skådis och musiker samtidigt. Alba är en nyskapande artist och jag tror verkligen att hon hade lyckats bra utan sitt efternamn också. Hon blandar genre och tempo och visar i både text och musik oräddhet på ett sätt som är uppiggande och vågat! En del av mig hoppas hon viger mer tid åt musiken och mindre framför kameran, för Alba August är en stigande stjärna på den svenska musikhimlen, och kanske blir denna EP hennes stora genombrott.