Agent Side Grinder - A/X

Tina Rosenfink 00:00 29 Apr 2019

Trots att jag har profilerat mig som Nöjesguidens indieskribent tar jag mig an en ny utmaning: elektroniska Agent side grinder. Men det är ingen svår utmaning, för Agent Side Grinder är inte svåra att tycka om. Musiken är svepande, snygg och surrealistiskt.

Efter ett uppehåll på några år och flera avhopp är A/X är bandets första skiva med sångaren Emanuel Åström. Kvar är originalmedlemmarna Peter Fristedt och Johan Lange som spelat i Agent Side Grinder sedan bandet bildades 2005 i Bromma. Hur tråkigt det än är med avhoppande medlemmar och den otrygghet det medför, har det resulterat i ett otroligt projekt. Agent Side Grinder sprudlar av ny energi som lyfter bandet till en ny nivå av experimentell och innovativ synthmusik. I brist på bättre förmåga till liknelse låter ASG som en 2010-tals version av Joy Division. Emanuel Åström känns i alla fall lika cool och mystisk som Ian Curtis.

Under våren har bandet släppt låtarna Stripdown och Doppelgänger som singlar och är några av skivans bästa spår. I övrigt tycker jag även om Wounded Star som är ett samarbete med dansk-kanadensiska Sally Dige. ASG har öppnat upp en främmande och spännande elektronisk värld för mig som jag gärna utforskar mer. Säg hej om ni ser mig på svartklubb i Hamburg.

Whitney - Candid

Hyllade duon Whitney släpper coveralbumet Candid mitt i den blåsiga sommaren. Det är en samling med tio låtar från bland andra Kelela, David Byrne, John Denver och The Roches. Att släppa coverskiva, eller covers generellt, är ett så fint sätt att ge lite nytt liv åt äldre verk. Eller äldre behöver de nödvändigtvis inte vara, det räcker nog bara med att tycka om låtarna.

Alanis Morissette - Such Pretty Forks in the Road

Such Pretty Forks In The Road är en grundlig genomgång av Alanis Morissette sinnestillstånd, där hon pratar om obekväma ämnen som psykisk ohälsa, missbruk och sexuellt våld. Men i samband med hennes mjuka framtoning är inte musiken avskräckande utan grundar sig ur ett tryggt perspektiv. Morissette är som en tröstande jourtjej som vet precis vad hon ska säga för att trösta och stärka. Det är berörande och mysigt i allt sitt mörker.