Addison Rae – AR

Emma Thimgren 17:53 2 Sep 2023

Tiktok-pionjären Addison Rae har länge lyfts fram som popindustrins nya juvel. Jämförelserna med Britney Spears har varit frekventa, och visst har de samma godtrogna charm. Efter att ha lanserats som ett så kallat trippelhot (dansare, sångare, skådespelerska) var det meningen att hon skulle satsa seriöst på artistkarriären. Men endast den inledande singeln Obsessed hann släppas – en smittsam refräng som inte lyckades charma och fick oförtjänt hård kritik i recensioner. Snarare än att tycka till om musiken var det starten på Tiktok som verkade vara det främsta problemet. Efter det läckte stora delar av albumet vilket gjorde att projektet tappade farten.

Till en början funderade Rae på att lägga ner musiken. Men det starka gensvaret från fansen övertygade henne. Nu väljer hon istället att två år senare släppa ett urval av låtarna som en EP, både ett avslut på den misslyckade debuten och en nystart inför ny musik.

Den fem spår långa samlingen har rätt och slätt fått namnet AR och låter just som överblivna låtar utan någon större variation eller mycket till röd tråd. Som värst är det halvkokta hits – kantiga byggen med abrupta slut. Men att bedöma projektet i den nuvarande formen känns ju inte helt rättvist eftersom det inte heller var tanken att presentera det så.

Den inledande I got it bad är en medryckande om än tandlös popdänga. Efterföljande 2 die 4 gästas av Charli XCX, som också varit med och skrivit låten. Den är tveklöst starkast i samlingen, kombinationen av de två artisterna ger Rae lite mer sälta vilket hintar om något bortom det generiska. Nothing on (but the radio) är det mest intetsägande spåret, vilket man försökt dölja bakom en forcerat punkig produktion. It could’ve been u visar även den potentialen som Rae har, här bevisar hon också att hon har rösten som krävs för att bära ett artisteri. Lyckas hon utmana det etablerade soundet har Rae alla chanser att bli nästa stora popdiva.