Abramis Brama - Tusen år

Christoffer Bertzell 00:00 17 Apr 2018

Abramis Bramas naturliga läge är i den svenska lyriken. Den kanske inte alltid har en naturligt följsam ton som örat är van vid, men det speglar sig också i deras djupt rotade 70-talsinfluerade musik. Denna proggrock skickar dig tillbaka till grundandet av band som Kaipa och November, även om du också hör mycket modern stonerrock i den. På Tusen år har braxfanatikerna dessutom dragit upp progginfluenserna från den något mer blueshårdrockiga Enkel biljett som osade mer Black Sabbath. Det gör att deras sjunde album kan te sig något mer svårgenomträngligt, men det gör det inte nödvändigtvis sämre för det. Bara lite mer proggigt.

Chemtrails - Cuckoo Spit EP

När jag bodde i USA (japp, här kommer det igen..!) så hörde jag bandet Julia Brown (inte att förväxlas med artisten med samma namn) för första gången. Det var min soon to be-pojkvän som skickade låten Library till mig och jag tänkte: ingenting i världshistorien kommer någonsin slå det här. Det är svårt att förklara varför, och jag är ganska säker på att ca ingen annan känner så för dem.

Nord & Syd - 80%

För fem år sedan debuterade Nord & Syd med den kritikerrosade plattan Som en människa och nu är de äntligen tillbaka med nytt material. Om du undrar varför det dröjt så lång tid med att följa upp succén så beror det på följande: bandmedlemmarna har skaffat fem barn, haft två diskbråck, flyttat sex gånger, inlett nya relationer och bytt jobb ca tio gånger.

Jag blir utbränd av att läsa det.

Jonas Bergsten - Varm vidrig sommar

På sitt andra album fortsätter Jonas Bergsten sjunga välbalanserad och skevt fraserad vispop med privata livsiakttagelser och stadig lokalförankring i Umeå i såväl texter som Annika Norlin-duett. Deras Minnet kanske väljer bort det dåliga är ett av flera utmärkta spår, intill den spröda Säg nånting som gör att jag kan och den politiskt förtvivlade Fiender. Men hur sympatiskt och trevligt det än är blir det aldrig angeläget.