Abbath - Outstrider

Christoffer Bertzell 00:00 13 Jul 2019

Den gamle frontmannen för Immortal släpper här sitt andra album och även om det fortfarande finns en ofrånkomlig anda från det norska Blashyrkh-dyrkandet så är detta en light-version som inte håller samma klass som debuten. Resultatet ljuder stressat och ofärdigt, eller rent av en lat prestation. Inte så mycket mer än vad som behövs för att göra en generisk, men ändå helt okej black metal-platta.

På debuten fanns det av naturliga skäl en stor del av Immortals senare sound, med både en thrashig nerv och stämningsfullt snöupplyst mörker. Här saknas det dunkla naturromantiska men även det aggressiva saknar nyanser och vad som kännetecknar Abbath som soloartist är svårt att avgöra. Kanske hade det varit kreativt bättre för honom att gräva ner stridsyxan och infinna sig i Demonaz led för Immortal istället?

School of Language - 45

Albumtiteln syftar inte på vinylskivans rotationshastighet utan på ordningsnumret för USA:s nuvarande president. Som en sidosysselsättning mellan skivorna tillsammans med sin bror i Field Music har David Brewis nämligen gjort ett funkalbum om Donald Trump, och i samband med Trumps statsbesök i Storbritannien i början av juni snabbsläpptes 45 som download innan juli när vinylen hann pressas upp. Viljan till den sortens demonstration är begriplig, särskilt när den är så väl genomförd som här.

Sabaton - The Great War

Sabaton har alltid varit goda historieberättare. Om det så är om den svenske Karl XII stormaktstid, japanska samurajupproret eller tyska nazisternas framfart har deras skildringar dikterat deras musikaliska dramaturgi. Att då ett dunkelt skyttegravskrig, kännetecknat av dödliga tekniska framsteg, skulle vara det som tog dem till en ny nivå kanske inte var förväntat, men det är precis det som behövdes.