Zodiac

Tomas Hemstad 14:15 28 Mar 2007
Med yttersta precision målar David Fincher upp åren som omger historien om ett av Amerikas mest omtalade olösta mordgåtor. Zodiac hemsökte norra Kalifornien mellan 1968 och 1974 och varken hans identitet eller exakt hur många människor han mördade är fastställt. Filmen utgår från Robert Graysmiths, vid den tiden serietecknare på San Francisco Chronicle, bok om morden och handlingen kretsar kring hur tre män dras in i jakten på mördaren. Paul Avery, journalist på samma tidning, David Toschi, kriminalinspektör som utredde fallen och Graysmith själv. Fincher väljer att spegla hur männen, stilrent porträtterade av Robert Downey Jr, Mark Ruffalo och Jake Gyllenhaal, blir besatta av jakten på mördaren, och hur detta tar över deras liv fullständigt och så småningom raserar världen runt om kring dem. Men efter två timmar och fyrtio minuter förstår jag ändå inte drivkraften bakom. Berättelsen är detaljrik och pedagogisk men karaktärerna förblir skissartade och vaga. Kanske är det ett medvetet drag, morden får stå i centrum snarare än de som jobbar med att lösa det. Men det faller på att så lite är känt om vad som faktiskt hände. Och om man kan sin massmördarhistoria så vet man på ett ungefär hur filmen kommer att sluta. Och att efter närmare tre timmar mötas av en sån axelryckning blir lite av ett hån. Det finns en intressant film gömd under allt bråte som Zodiac bär med sig. Men för att hitta den hade man ledigt kunnat trimma bort en dryg timme från den här väldigt, väldigt, långa filmen.