På det mest konkreta planet handlar Zero Dark Thirty om USA:s jakt på al-Qaida-ledaren Usama bin Ladin. En jakt som pågått under radarn och som främst förts av vår tids infanteri – härdade statstjänstemän med vacklande känsloliv som drivs lika mycket av byråkratens själ som patriotens händer. På ett större plan är detta dock en sammanfattning av den samling dåd, konflikter, incidenter och krig som populärt kommit att kallas Kriget mot terrorn.
Detta krig har präglat 2000-talets första tio år mer än något annat och med Zero Dark Thirty etablerar sig Kathryn Bigelow som dess stora skildrare. Om hennes förra film, Oscarsvinnaren The Hurt Locker var ett svettigt och intimt porträtt av den klassiska soldaten, är detta något mer voyeuristiskt som registrerar från avstånd. Jessica Chastains CIA-agent Maya verkar helt sakna privatliv och plöjer fram genom Mellan-östern som en pappersvändande terminator. Man kan tycka att Bigelow låter bli att problematisera denna roll men leverar å andra sidan ett par hyperråa tortyrscener som för tankarna till Abu Ghraib och andra ökända uppsamlingsplatser i amerikansk regi.
Spana också in Fares Fares grymma biroll som agent och soldat i team med bland annat Édgar Ramírez (Carlos, 2010). Hans karaktär är en av få som – iallafall för sig själv – tycks ifrågasätta det maskineri som alla medverkande är en del av.
Zero Dark Thirty
Genre:
Skådespelare:
Manus:
Regi: