Your place or mine

Andreas Heilborn 09:00 9 Feb 2023

Debbie (Reese Witherspoon) hamnar i säng med Peter (Ashton Kutcher). Året är 2003 och 20 år senare bor han i New York. Framgångsrik men ensam. Hon bor med sin son i Los Angeles. Inte så framgångsrik men hon kämpar på för att nå sina mål. De har behållit sin vänskapsrelation och pratar ofta via telefon. Då hon behöver hjälp med barnvakt åker han till Los Angeles och hon till New York för att studera.

”När Reese mötte Ashton”, eller som den egentligen heter, Your Place or Mine, är ett måste för den som gillar split screens. Men också enkel sitcom-dialog vilket kanske inte är så konstigt då filmens regissör Aline Brosh McKennas tidigare erfarenhet just är från tv. Hon är en manusförfattare med fler kända titlar bakom sig, som bland annat Djävulen bär Prada (2006) eller Cruella (2021). Så talang finns.
 Men nu är det hennes första spelfilm, hon står även bakom manus, och det blir tyvärr vare sig roligt eller engagerande. Huvudpersonerna har ingen synergi och larvpratar sig igenom filmen. Som i ett dåligt avsnitt av Vänner kommer det alltid en liten rolig twist i slutet av dialogen. Eller rolig, det är nog tänkt att det ska vara roligt. Hörde jag någon skratta?

Reese Witherspoon gjorde dessa typer av komedier i början av 00-talet och kan betydligt bättre. De filmerna var också betydligt bättre än Your Place or Mine. Ashton Kutcher lever fortfarande på sin pojkaktiga charm. Något nedtonad i sin spelstil, vilket är bra. Men varken historia, huvud- eller birollsinnehavare lyfter dessvärre denna sega romantiska komedi.