X-tra bagage

admin-kollegorna 10:38 23 May 2000
Få lyfter nu för tiden på ögonbrynen inför termen action-komedi. Även om de omfattade filmerna har funnits längre än epitetet är det bara de senaste cirka 15 åren som det tas för lika givet som den bisarra drycken whiskey-likör. Precis som nämnda spritsort är dock dessa blandraser, i sin strävan att nå en så stor målgrupp som möjligt, ofta profillösa, oengagerande och sliskigt inställsamma. När nu även den andra populära mixturen, den romantiska komedin, är överexploaterad tar en ny genre vid den romantiska action-komedin. Och om man kan beskylla ovan nämnda genremixar för bristande fokus är detta en optikers eldorado. I detta hopkok, som i en titel kan översättas i Clueless - With A Vengeance, gör Alicia Silverstone en rikemansdotter som, i ett sista desperat försök (tidigare har hon eldat upp sin skola) att få sin kärleksdränerade pappas uppmärksamhet, iscensätter sin egen kidnappning. Pappan betalar en miljon, mest för att få det hela överstökat så att han ska hinna iväg till ett viktig möte, men när tösen är på väg att "frige sig själv" hamnar hon av misstag i händerna på en organiserad biltjuv och tillvaron blir minst sagt komplicerad. Den mest markanta känsla som denna film lyckas suggerera är ett stort Jaha? Någon empati för Silverstones karaktär är omöjlig att uppbringa, inte minst eftersom hon själv aldrig verkar vara påverkad av något som händer omrking henne och genremixen ger paradoxalt nog berättelsen skygglappar. Inte för våldsamt, inte för sexigt, inte för smart - kort sagt: på ett barns nivå. Resultatet blir, som oftast annars när alla ska få sitt, en lam och klichéstinn intrig som endast har en stöttepelare att vila på: skådespelaren Benicio Del Toro (Basquiat, The Fan), vars yviga mimik och ständigt halvliggande, men samtidigt vaksamma, biltjuv bitvis gör biobesöket närmast angenämt.
Excess baggage