Wrong Turn

Jakob Åsell 09:00 8 Jul 2021

Få saker så här års går upp emot en oväntat lyckad b-skräckis. Varje minnesvärd sommar behöver en blodig campingtur, en zombieinvasion eller hajtornado att svepas in i när solen sänker sig över sommarstugor och landsortsbiografer.

DVD-reabacks-filmsviten Wrong Turn är sprungen ur den relativt blygsamma renässans som slashergenren och obygdskräcken upplevde under det tidiga 00-talet. Hostel, Wolf Creek och nyversionerna av 70-talsklassikerna Motorsågsmassakern och The Hills Have Eyes nådde kanske aldrig Tobe Hoopers eller Wes Cravens verkshöjder – men de avskräckte effektivt en ny generation från vildmarksutflykter och backpackerresor i Östeuropa.

Centralt för många av filmerna är det dumkåta ungdomsgängets klumpiga intåg i tassemarkerna, där uppmaningar från otvättade bensinmacksbiträden att vända hem aldrig avskräcker dem från att fortsätta. Allt som oftast får de bekanta sig med den inavlade lokalbefolkningen, allt som oftast blir det blodigt. Om Alexandre Ajas vassa Switchblade Romance eller Rob Zombies skruvade House of 1,000 Corpses tillhör finhörnan av denna “fula” filmvåg så lokaliseras den första Wrong Turn (2003) någonstans i den breda och kommersiellt gångbara mittfåran.

Fem mindre lyckade uppföljare senare känns Wrong Turn-serien som en ordentligt urtvättad t-shirt från millennieskiftet, som av någon anledning klarat sig kvar längst in i garderoben. När vi nu trots dettta får en sjunde Wrong Turn så är förnyelseprocessen ofrånkomlig. Rebooten börjar om på ny kula, och nog är det en sväng i rätt riktning.

Vi följer ett progressivt gäng Bernie Bros, med lika fina värderingar som friluftskläder, på upptakten av deras vandring i Appalacherna. Blåögt ignorerar de den Trump-kompatibla lokalbefolkningens uppmaningar om att aldrig avvika från leden och varningsorden om hur omgivningarna kan vara “väldigt oförlåtande”. För självklart ska gruppens historieintresserade dåre leta rätt på nått övergivet fort från inbördeskriget och vips så är de vilse i en skog där mystiska familjen Hedenhös-figurer håller dem under uppsikt.

Bortom de väntade och synnerligen blodstänkta genreinslagen bjuder Wrong Turn på en finurlig drift med dagens “polariserade” Amerika genom hur vildmarkssemestern inbjuder till syrliga interaktioner mellan alkoholiserade rednecks och woke:a storstadssnöflingor. När sen hajken går från instagramvänlig till Den sista färden-betonad visar sig gruppens färdigheter som apputvecklare, non-profit-startup-ledare och New York-baristor med en master i konsthistoria, relativt värdelösa. Härliga stråk av Ari Aster, Motorsågsmassakern och Instängd vitaliserar originalfilms-författaren Alan B. McElroys återkomst till sin något vilsna skräckfilmsserie – som efter otaliga felsvängar tycks ha hittat en väg ut ur det allra mörkaste C-filmsträsket.