Woody Allen – A Documentary

Amat Levin 17:30 11 Jul 2012

Att Woody Allen har haft en enastående karriär är uppenbart för alla som orkar sig in på hans IMDB-sida. Med ungefär en ny film per år sedan mitten av sextiotalet har han gång på gång visat prov på en nästan löjlig produktivitet och hans status som legendar är ohotad för all framtid.

Det är också genom hans filmer Woody Allen – A Documentary berättas. Allt från hans tidiga inspirationer och kompromisslöshet, till hans underliga skrivteknik och känsla av att inte tas på allvar behandlas. Extra kul blir det för alla som har saknat bakom kulisserna-klipp på dvd-utgåvorna av hans filmer – här får vi en sällsynt inblick i hur han jobbar, både ensam och med sina skådespelare.

Trots att det är ofrånkomligt, är det lite synd att Woody Allen – A Documentary sällan närmar sig en period i regissörens liv utan att hänga upp allt på de filmer som släpptes under den tiden. För allra mest intressant är dokumentärens första del, där man får veta hur Allen var i skolan, hur han som tonåring tjänade mer pengar än sina föräldrar och hur han tog sina första stapplande steg på Greenwich Villages komediscen. Och det är väntat, men ganska fegt, att hans giftermål med sin styvdotter snabbspolas förbi. Men i Robert B. Weides (Curb Your Enthusiasm) händer är ändå Woody Allen – A Documentary en välpolerad, informativ och underhållande hyllning till Woody Allens genialitet.

Filmrecension: Hypnosen

"Ernst De Geer har liknande problem som Ruben Östlund - satiren eller våra tillkortakommanden blir aldrig speciellt tydliga eller särskilt jobbiga att se."