The War Zone

17:12 23 May 2000
Michael Hanekes [I]Funny Games[/I] hade samma effekt på mig. Och det känns fortfarande lika komplett galet att vilja säga det om en film som skakat ens grundvalar. [I]The War Zone[/I] är en fruktansvärd film. Fruktansvärt bra, men framför allt bara fruktansvärd. Det är lugnt och stilla, inte mycket händer. Vi befinner oss hemma hos gravida mamma, pappa och två tonårsbarn i ett hus mitt ute i ett dimmigt brittiskt herdelandskap. Myspys och gemytlighet präglar ingethandlingen. Mammas vatten går, familjen hoppar in i bilen, nervösa pappan kör. Den tystlåtne sonen vill ut, han står med huvudet utstucket genom takluckan och ser ut att vilja flyga upp bland molnen. Då plötsligt händer det oväntade: bilen kör av vägen, slår runt och snart är allt lika tyst och stilla igen. Dessa första minuter säger mycket om skådespelaren Tim Roths regidebut. Från första sekund etablerar han ett mycket effektivt och eget berättarsystem. Det handlar om ett finstilt, mycket tålmodigt, nästan saktfärdigt och ytterligt hänsynslöst avslöjande av de mörkaste och mest avskyvärda hemligheter i en på ytan alldeles vanlig, för att inte säga kärleksfull, familj. Mot slutet blir det stundtals alldeles outhärdligt att titta. Filmens motor är sonen Jeff, som med sin obehagliga misstanke befinner sig i det yttersta hörnet av familjen. Sakta men målmedvetet, som en inverterad Peeping Tom, letar han sig fram till svaret på vad det är som inte riktigt klaffar i hans familj. Länge försöker han behålla det för sig själv. Till slut är det omöjligt. I fuktiga, tungt blygrå toner och med en starkt dokumentär prägel (till stor del skapad av fotografen Seamus McGarvey som även filmade den blekt kylslagna [I]Vintergästen[/I] häromåret) tvingar Tim Roth fram sin historia. Med den mjukt kulliga brittiska herden som nästan obscent stillsam fond framträder hans historia smärtsamt klar. Skådespelarna är alla enastående, men Freddie Cunliffe som Jeff är ett under av minimal mimik och undanglidande envishet. Roth gör det omöjligt för sin publik att väja inför det som är så svårt att vår spontana reaktion vore att titta bort, tränga undan. Det fungerar förstås aldrig i längden. Och det fungerar definitivt inte när du väl satt dig i biosalongen. Glöm vad jag sa inledningsvis: Ta dig dit, men var beredd på att bli omskakad. (Premiär 10 mars)
The War Zone