Vikten av vatten

15:49 1 Oct 2002
Det sägs att det är imponerande att Kathryn Bigelow skaffat sig en så framskjuten position som regissör i en av våra mest mansdominerade världar - Hollywood. Men i mina ögon är Kathryn Bigelow en rätt ointressant filmare som mest påminner om ett hollywoodskt kvinnligt alibi. Hittills har hon i alla fall inte gjort någon film som fått mig att gå i taket. Tekniskt skicklig - men psykologiskt grund och innehållsligt tunn. Då reserverar jag mig i och för sig för hennes debut[I]The Loveless[/I], som jag inte sett. Men vare sig vampyrrullen [I]Natten har sitt pris[/I], den så kallat feministiska snutactionfilmen [I]Blue Steel[/I], surfthrillern [I]Point Break[/I] eller sci fi-dramat [I]Strange Days[/I] har gjort några djupare avtryck i filmhistorien. Det gick fem år mellan [I]Strange Days[/I] och [I]Vikten av vatten[/I] och det var inte värt att vänta. För här har Bigelow bokstavligt talat tagit sig vatten över huvudet genom att inte bara försöka berätta två historier samtidigt - utan dessutom försöka få dem att ha något gemensamt. Hon kämpar förgäves med sin yxmordshistoria från 1873 och dramat mellan fyra personer på en segelbåt i nutid. En kvinnlig fotograf (Catherine McCormack) har blivit nyfiken på den här gamla historien och samtidigt som hon fått i uppdrag att dokumentera händelserna på ön där morden skedde (utanför New Hampshires kust) så blir hon alltmer övertygad om att fel person dömts som skyldig. Under resans gång drabbas hon av mer än en uppenbarelse som samtliga saknar all trovärdighet. Samtidigt, på den här båten, uppstår en erotisk spänning mellan fotografens man poeten (Sean Penn) och skepparens sexiga flickvän (Elizabeth Hurley), framgångsrikt framkallad av den senare. Men hur mycket intriger som än byggs upp på båten så kan man inte med den vildaste fantasi pussla ihop detta nautiska kammarspel med de drygt hundra år gamla händelserna på ön. Det dramat hade däremot varit värt en film, i sig. För där ryms många klassiska och smaskiga ingredienser och inte minst står Sarah Polley för filmens stora skådespelarinsats. Ja, jag vågar gå så långt att hon räddar filmen undan ett hotande magplask. Men det kommer inte oväntat för oss som sett henne tidigare. Kanadensiskan Sarah Polley är en av filmvärldens största talanger.
The Weight of Water