Vid din sida

10:18 23 May 2000
Det bör höjas ett varnande finger för att alla mammor, alla som har en mamma eller ens känner en mamma löper stor risk att fälla en tår under det att de ser Vid din sida. Det krävs ett hjärta av ebonit för att inte gripas av att en förälder är döende i cancer, men i det här fallet blandas tårarna med frustration. För det här är en film som tar de verkliga och komplexa frågeställningarna om skilsmässor, omgifte och föräldraskap och förenklar dem till publikfrieri och klichéer. Filmen börjar med den sorts röriga scen som har blivit regissören Chris Columbus signum i filmer som Ensam hemma, Välkommen Mrs. Doubtfire och Nio månader. Isabel (Julia Roberts) rusar omkring i ett stort hus till tonerna av Queens Under Pressure, och försöker fruktlöst att få sina två styvbarn att göra sig redo för skolan. Då kliver barnens riktiga mamma Jackie (Susan Sarandon) in i handlingen och löser alla problem. Ex-frun och den nya kvinnan avskyr varandra, pappa Luke (Ed Harris) kämpar för att alla ska hålla sams och de två barnen håller på mamma. Plötsligt tar allting emellertid en vändning, och när det framgår att Jackie är allvarligt sjuk tar filmen sig in på samma känslomässiga mark som Ömhetsbevis. Fortsättningen är lika given som årtidsväxlingarna, och då det enligt uppgift har varit inte mindre än fem författare med och skrivit manus ligger liknelsen med kockar och soppa nära till hands. Merparten av replikerna känns krystade och överarbetade, hemmen ser ut att vara hämtade ur en katalog för exklusiva inredningstips och emotionella trauman löser de medverkande lätt genom att mima till Marvin Gaye. Ingen av skådespelarna gör bort sig, och Sarandon lyckas till och med ge delar av Vid din sida en viss värdighet, men ingen tillåts heller vara riktigt bra. Det största slöseriet är Ed Harris vars pappa ägnar sig åt självcentrerat gnällande, och som dessutom verkar vara uppslukad av jorden under merparten av filmen. Den enda som kommer ut med äran i behåll är den blott 8-årige Liam Aiken - en liten kille som är så äkta och naturlig att han inte verkar veta bättre än att stå över allt skitsnack.
Stepmom