Vem tar vem

Roger Wilson 23:22 19 Oct 2000
Tänk dig amerikanska filmen [I]Singles[/I] översatt till brittiska förhållanden, fast med medelklassmiljöerna utbytta mot sjaviga kvarter, bohemkvartar, dreadlocks och tatueringar - då får du ett ungefärligt hum om vad du kan vänta dig av [I]Vem tar vem[/I]. Filmen följer en handfull singlar i 30-årsåldern under några år - medan de blir kära, har sex, bråkar och gör slut. Här finns tatuerarkillen som avbryter bröllopsfesten när han får reda på att hans fru varit otrogen, den ohygieniske konstnären som jagar ligg genom att svara på kontaktannonser och städerskan som ständigt frågar sina pojkvänner varför de inte är tillsammans med någon snyggare och smalare än henne. Och några till. Alla jagar de efter kärleken och den rätte/rätta. Som vanligt när det gäller brittisk film så är det välspelat, välskrivet och lite lagom smutsrealistiskt. Replikväxlingarna är rappa och persongalleriet en bra blandning av flippade egon och vardagsgrå personer. Men. Det lyfter aldrig. Karaktärerna avverkar förhållande efter förhållande utan att varken utvecklas eller förändras. Ungefär som om filmens upptakt aldrig tar slut, utan är två timmar lång. Det är inte dåligt, bara ointressant i längden. Synd, för här fanns verkligen förutsättningar för ett mycket bättre resultat. En liten pärla finns ändå att kolla in när filmen släpps på video: Kathy Burke i rollen som Marey, den oglamourösa städerskan. På hemmaplan är hon omåttlig populär, främst efter ett gäng komediserier på brittisk TV. Här hemma har vi sett henne skymta förbi som redaktören Magda i [I]Absolutely Fabulous[/I] och som Linda La Hughes i Canal +-serien [I]Gimme, gimme, gimme[/I] - samt i hennes imponerande och seriösa roll som den misshandlade äkta frun i [I]Nil by Mouth[/I]. I [I]Vem tar vem[/I] kan hon inte på egen hand uppväga filmens alla svagheter, men det är ändå fascinerande att se vad hon kan åstadkomma med bara ett leende eller en blick. Det här är riktig Star quality och det ska bli mycket intressant att se vad som händer när någon ger Burke hennes rättmätiga utrymme på vita duken.
This Year´s Love