Ute eller inte

15:36 23 May 2000
Idén till Ute eller inte fick manusförfattaren Paul Rudnick när Tom Hanks efter att ha vunnit en Oscar för sin roll i Philadelphia tackade sin gamla dramalärare och kallade honom för ³a fine gay american³. I verkligheten har Hanks gamla mentor bara fått positiv respons på "avslöjandet", medan filmens motsvarighet får se sin tillvaro och sin minutiöst uppbyggda heterosexuella fasad rasa samman. För 30 år sedan hade historien kanske fått någon att höja på ögonbrynen, men knappast idag, och när Rudnicks manus hela tiden väljer det minsta motståndets lag kommer Ute eller inte aldrig någonsin i närheten av att vara kontroversiell. Däremot är den stundtals väldigt rolig. Parodin på Oscarsgalan är klockren, men de största skratten kommer i den ³romantiska³ scenen mellan Kevin Kline som läraren Howard och Tom Selleck. Den sistnämnde har ju som bekant gjort en karriär på att förneka alla mjuka sidor hos sig själv, och till en början tar det emot att acceptera honom som homosexuell reporter. Men när Magnum-mustaschen är borta får han faktiskt en i sammanhanget fungerande gullig sexighet över sig. Kevin Kline är en pålitlig komiker, även om han här i Frank "Mupparna" Oz regi ibland har ett yvigt rörelsemönster som alltför mycket påminner om grodan Kermits. Han lyckas hålla sin Howard borta från det självömkande garderobsfallet, för att istället övertyga som en förvirrad man som just väcks ur sin heterosexuella slummer. De båda överglänses emellertid av Joan Cusack i rollen som den plågade fästmön Emily. Hon utstrålar en stillsamt brinnande komisk låga som mot slutet av filmen exploderar likt en frustrerad nyårsraket. Även de mindre rollerna är små pärlor, där favoriten är Howards mor, som med illa dold upphetsning förklarar för Howard att hans förestående bröllop är som heroin för henne. Upplösningen är tyvärr uddlös. Den är menad som en parodi på lyckliga Hollywoodslut, men är för lång och seg, och blir inte rolig eftersom vi sett upplösningar i amerikansk film som på fullaste allvar varit oändligt mycket sockersötare.
In & Out