Unga Astrid

Kasia Syty 10:00 13 Sep 2018

I några av de senaste veckornas många mediala käbbel blev helt plötsligt Sveriges barnboksförfattarklenod Astrid Lindgren indragen. Under valkampanjerna fick hon tjäna som trygg kulturväktare för alla partiledare (från vänster till höger) att luta sig mot och enas kring. Samtidigt blåser det  hårt kring den film som är en dramatisk tolkning inspirerad av författarens ungdom. Astrids dotter sågade nyss den danska regissörens Pernille Fischer Christensens försök att zooma in på Astrids stormiga tonår och anklagade henne för olovligt intrång i författarens privatliv samt en tråkig upptagenhet med allt annat än hennes skapande.

När Unga Astrid pressvisas i Stockholm lyser mobilskärmarna lite väl ofta i biomörkret. I min grannes biofåtölj har det tittats på klockan tio gånger under filmens utdragna andra timme, och framför mig kollar någon vädret i skärgården för kommande helg. Under de första tjugo minuterna funderar jag själv över om detta kanske helt enkelt är en dubbad barn- och ungdomsfilm, för Alba Augusts (Astrid) och Maria Bonnevies (Astrids mor) stockholmska röster och deras meningsutbyten känns så teatrala. Ser man filmen med Tommy och Annikas välvilliga ögon eller med PMS (i den fasen när man törstar efter de allra enklaste av snyfthistorier), då prickar Unga Astrid rätt på alla fronter. Unga, snygga skådespelare som tar med sig Södra Latin-självsäkerhet och kvinnokamp till den småländska landsbygden 1920, en skön mainstreaminställning med snabba klipp och bildskiften mellan dörrar som smäller, skrik, sex och tårsvullna ögon samt en tjusig långsam inramning som knyter filmen samman, med den äldre Astrid på Dalagatan (Maria Fahl Vikander) som bläddrar genom och lyssnar på födelsedagsbrev från rara barn.

Fascinerande att en mästare i berättarkonst får sitt liv tolkat i en spelfilm som i stället för att utmana hyllar den banala biografiska mellanmjölksformen. Men Astrid får väl skylla sig själv, för vem om inte hon präntade in Pippiattityden i svenska folket: Man tar lite härifrån och lite därifrån och joxar ihop det så blir det lagom jox.