U-571

16:36 2 Nov 2000
Varje recension av en ubåtsfilm börjar med samma mening: Det här är ingen [I]Das Boot[/I]. Skälet till detta är mycket enkelt. Att straffa Wolfgang Petersens dieselindränkta och klaustrofobiska klassiker låter sig inte göras hur lätt som helst. Men [I]U-571[/I] gör ett seriöst försök. Och det intressanta är att den krokar i [I]Das Boot[/I] - det här är också norra Atlanten och andra världskriget. Och medan Petersens film handlade om tyskarnas framgångsrika jakt på engelska ubåtar, så är det där Jonathan Mostows film tar vid. Här har nämligen en engelsk u-båt blivit sänkt och de allierade börjar få nog av tyskarnas framgångar i norra Atlanten. En amerikansk ubåt skickas således dit med uppdraget att knycka tyskarnas berömda kodningsmaskin Enigma. Det luriga är att amerikanarna, för att lyckas med detta, ska försöka se så "tyska" ut som möjligt. Deras ubåt påminner alltså om fiendens och följaktligen löper man risk att bli torpederad även av sina egna. Detta är den yttre ramen. Hos amerikanarna handlar det om att en ung officer, spelad av Matthew McConaughey, blir besviken på att han, efter framgångar som styrman, inte får sin egen ubåt. Han får alltså spela andrafiolen även på det här riskfyllda uppdraget. Tja, ett tag, alltså. Sen händer det saker och sanningar om mod i fält och krigsmoral staplas ovanpå varann. Jonathan Mostow har lyckats väl med att iscensätta det fullständigt vansinniga i att alldeles frivilligt ge sig ner på några hundra meters djup - i en hyggligt stor sardinburk med någon centimeter tjockt skal. Det gnisslar, det kränger, det läcker in. Det är obehagligt. Därvidlag är han en godkänd lärjunge till Wolfgang Petersen. Men det tråkiga är den amerikanska slagsidan, som understryks i eftertexterna, där man hyllar alla de allierade som slogs för fosterlandet i havsdjupet under det man kallar Slaget i Atlanten. Denna amerikanska självgodhet stjäl ibland väl mycket av fokus från det klaustrofobiska. Själva ubåteriet. Det som är filmens kvalitet. Och då reduceras i ett nafs en löftesrik ansats olyckligt till en krigsfilm, vilken som, från Hollywood. Och [I]Das Boot[/I] kan därmed sitta kvar ohotad på ubåtstoppen.
U-571