Transformers: The Last Knight

Daniel Hånberg Alonso 10:00 22 Jun 2017

Fem Transformers-filmer har faktiskt gjorts. Baserad på en bunt leksaker. Hittills har de dragit in över 33 miljarder kronor. Inte konstigt då att filmbolaget är okej med att Transformers: The Last Knight är en av världens dyraste filmer någonsin. Vad som är överraskande är att det är den mest underhållande filmen i serien sedan den första, trots att det är mer rörigt än någonsin.

Optimus Prime är ute på vift i rymden för att hitta hemplaneten Cybertron, samtidigt på jorden har människorna bestämts sig för att alla robotar är ondingar och ett krig är igång. Allt medan uppfinnaren Cade Yeager (Mark Wahlberg), brittiske aristokraten Sir Edmund Burton (Anthony Hopkins) och historieprofessorn Vivian Wembley (Laura Haddock) måste samarbeta för att förhindra jordens undergång.

Efter förra filmen anlitades Oscarsbelönade manusförfattaren Akiva Goldsman för att sätta ihop ett writer’s room med målet att pitcha idéer för ett eget filmuniversum á la Marvel. The Last Knight är det första resultatet av det och det märks! Manuset är förvånansvärt kul med replikutbyten som inte bara driver med de föregående filmerna utan också orsakar en del gapflabb. Att se Stanley Tucci som en alkoholiserad Merlin och Anthony Hopkins försöka bräcka Shia LaBeoufs galenskap är roligare än man kan tro.

Michael Bays uppenbart taskiga kvinnosyn är inte fullt lika påtaglig som i föregående episoder, även om man höjer på ögonbrynet åt att skurken såklart är en succubus, en kvinnodemon. Som vanligt nynnar ledmotivet från den tecknade serien i huvudet - ”More than meets the eye” – vilket skulle vara en passande tagline för franchisen då det är sällan man ser vad som faktiskt händer när Autobots och Decepticons ryker ihop. Snyggt är det dock!

Filmen varar ”bara” två timmar och tjugonio minuter, men originalversionen måste varit minst det tredubbla då klippningen är i ett konstant epileptiskt anfall. Sista 40 minuterna är en röra med fler logiska hål än en trashpunkares jeans. Alla försök till att förstå vad som egentligen händer är vid det laget mest skitsamma, det är explosioner i slowmotion. Transformers: The Last Knight är en bombastisk röra till film, men faktiskt popcornunderhållande – och till skillnad från de andra i serien så kommer jag faktiskt minnas scener från den.