Torremolinos 73

Roger Wilson 17:29 27 Jun 2004
Det verkar så lovande. En sorts mix mellan [I]Ed Wood[/I] och [I]Boogie Nights[/I] i kitschig spansk 70-talsmiljö. Eller vad sägs om det här upplägget: Alfredo, en misslyckad spansk uppslagsverksförsäljare, börjar spela in erotisk film på Super 8 tillsammans med sin fru Carmen - filmer som ska säljas i undervisningssyfte på den frigjorda skandinaviska marknaden. Men givetvis blir inget som de tänkt sig, Carmens insatser gör henne till firad porrstjärna i Danmark, medan hon själv bara längtar efter att bli mamma. Samtidigt som Alfredo går ner sig i ett allt tuffare artfilmsberoende, där han så småningom utvecklar en ohälsosam dragning till Bergmanfilmer. Ungefär som [I]Torremolinos 73[/I] tappar bort alla sina smarta upplägg bland trista tidelagsskämt och missriktad referenshumor. Kanske hade svagheterna varit enklare att förlåta om inte filmen bitvis var riktigt bra. Som i de omsorgsfulla rekonstruktionerna av spanska 70-talsmiljöer, eller det noggranna urvalet av glada popdängor på soundtracket. Montagen av Alfredos och Carmens hemmagjorda kopuleringsfilmer är också på pricken i sin kombination av kultnörderi och gladporrestetik. Precis som några fantastiska filmiska citat från Bergman - fast nu översatta till en spansk kontext av filmens Alfredo, och placerade ombord på cykelbåtar och på Torremolinska tivolin. Men fingertoppskänsla spelar tyvärr liten roll om den kombineras med en komisk tajming som konstant hamnar i baktakt. De olika delarna skär sig helt enkelt med varandra. När regissören Pablo Berger gradvis försöker öka svärtan i humorn blir det svårt att gå igång känslomässigt- huvudpersonerna har redan bleknat bland alla hårt skruvade birollsfigurer och vimsigt utförda fördjupningar. När en grupp danska skådespelare dessutom introduceras mot filmens slut rycker det i min samproduktionsångestnerv. Och även om många av mina bekanta säkert blir överförtjusta av en spritt språngande Mads Mikkelsen, har filmen vid det laget redan tappat skärpan. Det är trots allt ett intressant misslyckande. Regissören Pablo Berger är ett namn man bör hålla utkik efter i framtiden, men tyvärr gäller bara omdömet "lyckad debut" ungefär tre kvart in i [I]Torremolinos 73[/I].
Torremolinos 73