Tom of Finland

Simon Pollack Sarnecki 22:12 1 Mar 2017

En konventionellt berättad historia om den okonventionelle finska gayikonen Tom of Finland.

Touko Laaksonen, eller Tom of Finland som han är mer känd som idag, tecknade framförallt översvallande muskulösa läderknuttar och sjömän som ägnar sig åt friluftsliv, motorcyklar och ett hejdlöst gladknullande män emellan. De homoerotiska bilderna är så införlivade i den finska mainstreamkulturen idag, att de pryder både lakan, tekoppar och frimärken. Dessa muskulösa herrars genomslag i populärkulturen är enormt och en finsk kulturexport som kan jämföras med Tove Janssons mumintroll. Tiden är helt klart mogen för en filmbiografi om mannen bakom myten Tom of Finland.

Filmen tar sin början under andra världskriget där Laaksonen, mellan striderna, får utlopp för sina lustar genom korta möten med uniformerade män i de mörka finska skogarna. Livet efter kriget blir ingen lätt match, homosexuell kärlek kunde resultera i både långa fängelsestraff och ett spräckt skallben. Filmen gör ett alldeles utomordentligt jobb av att med blickar, försiktiga leenden och antydningar visa på den risk som homosexuell kärlek innebar. Det känns påkostat, är välspelat och detaljrikt. Den mörka och murriga färgskalan i det krigshärjade Helsingfors, står i stark kontrast till de utopiska bildvärldar som Toukko Laksonen ser för sitt inre och målar i smyg.

Den radikala sprängkraften i Laaksonens nakna bilvärld, förklaras gång på gång i filmen, men återspeglas däremot inte i själva filmspråket (sexscenerna skulle nog av Tom of Finland själv, ha ansetts på gränsen till censurerat påklädda). Det här är en traditionell biopic, från början till slut med allt vad det innebär. Ansvaret att på vita duken gestalta människor som varit högst levande, kan ge både regissörer och skådespelare en tvångströja som förhindrar mer kreativa filmtolkningar. Synd att regissören Dome Karukoski inte vågat ta ut svängarna lite mer. Den här väldigt ambitiösa filmen, är nämligen lite för vördnadsfull i sin porträttering. Påkostad, på sina håll både rörande och rolig, men lite för konventionell för att helt ge Tom of Finlands resa rättvisa.