Tillbaka till kärleken

Roger Wilson 13:55 25 Jun 2001
Först av allt. Försök förtränga den svenska titeln. Originalet är lite mindre sötsliskigt, och det är med viss humor man valt att kalla en film om en flygkrash för [I]Bounce[/I]. Men visst, Don Roos nya film är en kärleksfilm. Nästan klassisk Hollywoodsk i sin blandning av kärlek, öde, tragik och skuld - och i sin ton långt ifrån den självrefererande bitchiga ironin som fanns i hans förra film, regidebuten [I]The Opposite of Sex[/I]. Grundhistorien i [I]Tillbaka till kärleken[/I] är enkel, men effektiv. Den unge glassige reklamkillen Buddy (Ben Affleck) byter flygbiljett med en främling på en insnöad flygplats. Men medan Buddy tillbringar natten på flygplatsens hotell så krashlandar det plan han skulle ha åkt med, och främlingen som tog Buddys biljett dör och lämnar efter sig fru och två barn. Driven av skuldkänslor söker Buddy upp änkan, Abby, utan att säga vem han är. En lögn som blir svår att hålla fast vid när en sorts kärlekshistoria tar sin början mellan de två. Varsamt och lågmält berättar Roos sin kärleksberättelse, som har flera subtila poänger. Vem hjälper vem i förhållandet mellan Abby och Buddy? Är inte hans enda drivkraft de nästan desperata skuldkänslorna? Och är det inte lite obehagligt när han infiltrerar sig in i Abbys familj? Även om [I]Tillbaka till kärleken[/I] är en betydligt mer slätstruken och tam film än [I]The Opposite of Sex[/I] så går Roos vasshet igenom ibland - som när han visar oss den smetiga ärkeamerikanska reklamfilm som flygbolaget gör om de som dött i flygkraschen (med hjälp av Buddys reklambyrå). Men elakheterna tillåts inte störa kärlekshistorien, även om Roos med stor marginal undviker orgier i sentimentalitet. På skådespelarsidan är Ben Affleck fortfarande lite för välpolerad för att spela nergången och desperat med bravur, men hans eventuella brister uppvägs mer än väl av Gwyneth Paltrow. Hon är hjärtskärande i sitt porträtt av änkan Abby - blyg, förvirrad och med osäker flackande blick och kvävda skratt. Det är på Paltrows utstrålning och värme som filmen till sist vinner.
Bounce