Things to Do in Denver When You´re Dead

admin-kollegorna 10:12 23 May 2000
Nu har Hollywood definitivt fattat independentfilmens innersta väsen och vad det är som lockar unga män i bockskägg till biografen: En klurig titel, några kända men ändå inte för erkända skådespelare, en hipp dialog med termer som bara förstås av de mest insatta, det vill säga de på duken, samt ett gäng kufiska karaktärer med underliga smeknamn. Suck. Filmfabriken har alltid, oavsett om det gäller action, romantik eller komedi vetat vilka trådar som skall ryckas i för att vi ska reagera på önskvärt sätt. Det är detta som bidragit till dess framgångar hos den breda massan (om uttrycket tillåts) men när man försöker dupera indie-publiken, som just på grund av denna förutsägbarhet ratar de stora produktionerna med samma medel, då måste det slå snett. Sålunda är det med stigande besvikelse jag tar del av före detta oberoende bolaget Miramax film Things to Do in Denver When You´re Dead. Sammetsögat Andy Garcia gör "Jimmy the Saint", en före detta gangster som nu driver firman Afterlife Advice: en rörelse som spelar in döende människors sista ord på videoband, vilka Jimmy sedan säljer till den avlidnes nära och kära. En ganska kul idé, som tyvärr genererar ett otal oprovocerade utbrott av pseudo-filosoferande. Jimmy gör emellertid inga stora pengar och tackar därför ja när hans gamla boss, "The man with the plan" (Christopher Walken), erbjuder honom ett lätt men välbetalt uppdrag. Jimmy tar hjälp av "Critical Bill", "Easy Wind" Denton, "Franchise" och jagas av yrkesmördaren "Mr Shh", ja, ni förstår antagligen exakt hur tröttsamt udda de är.Det finns egentligen inte så mycket mer att säga. Jag skulle kunna ta till värdeord som tunt, pretentiöst och överhippt men det vore slöseri med spaltmillimeter. Detta är nämligen ingen film, det är en noga uträknad kalkyl.
Things to Do in Denver When You´re Dead