That Thing You Do!

12:18 23 May 2000
Man skulle kunna säga att Tom Hanks verkligen har en film på gång, under cirka 15 minuter. Sedan plattas historien, karaktärerna, konflikterna ut till en äkt-amerikansk mainstream-smet av den värre sorten och återstoden av filmen blir till ett långdraget lidande. Tom Hanks ängslas över att vi inte riktigt skall hänga med, begripa, förstå (och vi pratar inte direkt om en Tarkovskij-intrig...) och gör sig därför skyldig till förenklingar man aldrig riktigt kan vare sig fördra eller förlåta. Hans historia är den om möjligheternas 60-tal sedd ur ett ungdomligt pop-perspektiv. En grupp tonåringar drömmer om det stora genombrottet, lyftet, hiten, turnéerna, flickorna, rock'n'roll, ja ett liv bortom småstadens småsinthet. Drömmen blir till verklighet, deras singel That Thing You Do! blir en mega-hit över hela USA och det bär iväg ut på vägarna, från gymnastiksalarna och småklubbarna till de stora utomhusarenorna.Jo, här finns ett riktigt hyggligt anslag, stillsamt men stilsäkert. Hanks triumferar i några inledande miljöer, språk och gryende motsättningar, men viker sig så fort det blir riktigt kontroversiellt, slätar över och punkterar effektivt varje antydan till allvar. Nej, käck och trevlig underhållning för hela familjen. Något att skratta och le igenkännande åt, tillsammans, kramas och hålla handen. Hanks stryker medhårs så till den milda grad att gåshuden permanentas i ren och skär genans. Det är för mycket, och det är för dåligt; skådespelandet, dialogen, dramaturgin, slutscenen med mera. Det är inte mycket att orda om, helt enkelt. Tom Hanks har en lång och mödosam färd framför sig om han också som regissör vill nå den kommersiella toppdivision som en film likt till exempel Sömnlös i Seattle lirar i; lätt moralistisk amerikansk underhållningsfilm när den mår som allra bäst. Med denna debut bevisar Hanks absolut ingenting, endast sin egen oförmåga att ta oss som betalar kalaset på fullt allvar.
That Thing You Do!