The Sisters Brothers

Oscar Westerholm 10:00 14 Mar 2019

Eli och Charlie Sisters (John C. Reilly och Joaquin Phoenix) är två av Nordamerikas mest fruktade lönnmördare. Åren har likväl börjat hinna ikapp dem: Charlie letar efter lyckan i flaskan, medan Eli drömmer om att en dag öppna en liten gårdsbutik. Men först måste de ta itu med ett sista uppdrag.

The Sisters Brothers är Jacques Audiard första film på engelska, och den som följer på hans Guldpalmsbelönade Dheepan från 2015. Filmen är baserad på Patrick deWitts nattsvart absurdistiska romanförlaga med samma namn, men lägger tonvikt vid skiten och smutsen i stället för den stundtals rätt märkliga humorn som ofta hamnade i förgrunden för den råa realismen. Ett bra beslut, eftersom den väldigt litterära romanen förmodligen hade – i direktöversättning – blivit en betydligt konstigare (och förmodligen inte lika bra) film. Så är inte fallet med Audiards mycket lyhörda tolkning. Castingen av Rilley (som producerar) och Phoenix – vars kemi formligen glänser som de två konstant smågnabbande bröderna – är briljant, men också Jake Gyllenhaal och Riz Ahmed gör minnesvärda insatser. Visuellt är filmen ganska nedtonad, åtminstone i jämförelse med andra samtida filmer inom westerngenren, som inte sällan gärna brer på med ögongodiset (där Coenbrödernas The Ballad of Buster Scruggs framför allt sticker ut som ett visserligen fantastiskt visuellt spektakel). Audiard nöjer sig fördelaktigt nog med ett mer avskalat formspråk, vilket bidrar till att denna mycket nedblodade och skitiga film doftar förvånansvärt fräscht.