The Salesman

Gustaf Larsson 14:20 24 Feb 2017

En förödande händelse sätter en kärleksrelation på spel. The Salesman är det centrala temat hämnd och en kamp mot upprättelse.

Den iranska regissören Asghar Farhadi har redan en Oscarsstatyett på sitt samvete, för Nader och Simin - En separation, 2012. Nu kommer hans nya hyllade dramathriller, som når bioduken den 24 mars. The Salesman belönades för bästa manus och bästa manliga skådespelare (Shahib Hosseini) vid filmfestivalen i Cannes 2016, och är med och utmanar den svenska filmen En man som heter Ove om titeln bästa utländska film på Oscarsgalan nu på söndag.

Emad (Shahib Hosseini) och Rana (Taraneh Alidooshi) är ett medelålders gift par utan barn i 2010-talets Iran. När ett byggnadsprojekt utanför deras lägenhet går snett tvingas paret flytta in i en tillfällig lägenhet i centrala Teheran. Den föregående hyresgästen visar sig ha ett bråkigt förflutet, vilket får förödande konsekvenser. En kväll blir Rana överfallen av en okänd man i lägenheten. Det medför att Emad och Ranas relation sätts på spel.

Rana och Emad Etesami, är båda teaterskådespelare i en uppsättning av Arthur Millers Death of a Salesman. Emad undervisar, vid sidan om teatern, ett gäng killar i övre tonåren. I klassrummet utspelar sig den största delen av filmens komiska inslag, genom en öppen men samtidigt hård relation läraren och eleverna emellan. Utanför klassrummet är det en mer vemodig känsla filmen igenom. Deras livsglädje är som bortblåst efter överfallet, och de inleder en kamp för hämnd och upprättelse.

På ett skickligt sätt låter Asghar Farhadi oss parallellt att följa med Emad i klassrummet, på teaterscenen och i hemmet. Samtidigt får vi följa Ranas förtvivlade vardag hemma i lägenheten, och stundvis på teaterscenen. Manuset är välskrivet och engagerande, utan att förhasta sig fram genom någon scen. I den två timmar långa filmen var ingen scen överflödig.

Forushande