The Nice Guys

Daniel Hånberg Alonso 13:00 9 Jun 2016

Shane Black är en av Hollywoods bäst betalda manusförfattare. År 2005 gjorde han regidebut med den pinsamt förbisedda Raymond Chandler-kärleksfesten Kiss Kiss Bang Bang, till vars huvudroll han anlitade Robert Downey Jr som vid tiden bara sågs som en avdankad föredetting. Några år senare återförenades de och krossade biorekord med Iron Man 3. Tack vare all goodwill han vann i Hollywood med Marvelfilmen bestämde han sig för att ta sig an sitt gamla manus The Nice Guys. Fan vilken bra idé Shane!

The Nice Guys utspelar sig i slutet av sjuttiotalets Los Angeles där bilindustrin, pornografi och kriminalitet går hand i hand. Jackson Healy (Russell Crowe) är torpeden med ett gott hjärta. Holland March (Ryan Gosling) är den sluskige privatdetektiven med den brådmogna dottern Holly (Angourie Rice). Motvilligt tvingas de samarbeta för ett fall som tycks bli allt mer komplicerat desto djupare de dras in i det.

Att detta är gjort av mannen som egenhändigt fick liv i buddy cop-genren med Dödligt vapen blir älskvärt klart och tydligt. Framförallt är det en själslig uppföljare till tidigare nämnda Kiss Kiss Bang Bang med dräpande kvicka replikutbyten, där varenda klyscha vrids och vänds på till vår njutning. Det är sjukt underhållande i vad som bäst kan beskrivas som en LA Noir med ett släng av både The Big Lebowski och Chinatown

Betoningen ligger på komedi, men det är samtidigt en lyckad action. Störst överraskning är Angoure Rice som är en av de bästa barnskådespelare jag sett på flera år. Vad skulle jag inte ge för att få se en tv-serie där Crowe och Gosling löser tokiga fall medan de slänger dräpande repliker fram och tillbaka. Vem bryr sig om handlingen ibland kommer i andra hand när det är så charmigt lekfullt. I en tid av överdådiga specialeffekter och sönderklippta actionsekvenser är filmen en uppfriskande fräsch och smart actionkomedi. The Nice Guys är det bästa på bio just nu!