The New Mutants

Daniel Hånberg Alonso 09:00 3 Sep 2020

Nej, det här var ju faktiskt inte så bra. Men ingen rök utan eld, som det gamla ordspråket löd innan folk började vajpa. Och elden härjade värre kring den här filmen än Gävlebocken. För icke Marvel-fansen så är The New Mutants en spinoff på X-Men och handlar om fem unga mutanter som finner sig instängda i ett sjukhus av en läkare med misstänksamma motiv.

Turerna kring filmen har varit alldeles för många för att få plats här, men kort sagt: filmen spelades in redan 2017 och från början var det osämja mellan regissören Josh Boone och filmbolaget 20th Century Fox. Filmbolaget var så missnöjda att de var nära att skrota hela den färdiga filmen men sen dök Disney upp och köpte hela rasket. Det är mushuset som nu till slut släpper The New Mutants, dock med ett krav: skippa alla hintar om uppföljare, för det kommer det inte bli. Vilket vi är glada för, för återigen: det blev ju faktiskt inte heller så bra.

Inte för att det är ett brakspektakel som Josh Tranks Fantastic Four var (ber om ursäkt för att jag påminner om att den filmen existerar), utan för att The New Mutants mer kommer av sig som ett haltande pilotavsnitt till en tv-serie. Vad vi får är en misslyckad mashup av YA och skräck, utan att för den delen någonsin vara det minsta läskig. Den snyggaste scenen från trailern är dessutom bortklippt. Tempot är styltigt och ingen av karaktärerna lyckas få en att bry sig om dem tillräckligt för att man ska bortse från att det här är uttröttande mediokert. The New Mutants är inte kass, bara ett oengagerat mäh!