The Jesus Rolls

Daniel Hånberg Alonso 09:00 7 May 2020

Vad är det här? Inte är det en spin-off på The Big Lebowski i alla fall. I bröderna Coens kultklassiker från 1998 dyker John Turturro minnesvärt upp i en liten roll som Jesus Quintana. En sexualbrottsdömd bowlare som har en förkärlek till att slicka på sina klot. Tjugo år senare tjatade John till sig ett godkännande av bröderna att använda sig av karaktären i sin egen film. Och den film han bestämde sig för att göra? En remake på franska skandalfilmen Les Valseuses från 1974. En film som i Sverige fick den talande titeln Flörtkulorna

The Jesus Rolls hette från början Going Places, samma titel som originalet hette när den släpptes i USA, och handlingen följer även den nästan till punkt och pricka. En nyligen frisläppt Jesus (John Turturro) drar runt på upptåg tillsammans med sin vän Petey (Bobby Cannavale) mellan städer, stugor och motell. Från scen till fristående scen. På vägen ömsom utför de kriminella handlingar, ömsom hänger med kvinnor som ber killarna att visa dem hur man har sex. Det vill säga, det är inte så mycket handling. Mest en udda blandning av charmiga skådisar som försöker ta en modern udd av ett väldigt misogynt och anakronistiskt manus.

För charm har definitivt The Jesus Rolls tack vare Turturro och hans stall av skådisvänner som dyker upp under odyssén; alla från Audrey Tautou, Christopher Walken, Susan Sarandon till Jon Hamm. Problemet är bara… hur tänkte han? Karaktären Jesus håller inte för en hel egen film. En film vars manus dessutom fortfarande luktar franskt 70-talsunket, trots att de försökt vädra bort det värsta med mer självreflekterande män och starkare kvinnor. Då hjälper det inte heller att de stundtals, när man förtränger att det här ska föreställa vara samma person som i The Big Lebowski, framkallar ett och annat skratt. Eller att självaste Gypsy Kings är med och spelar gitarr, stirrandes in i kameran!

PS Jesus spelar bara bowling i en enda kort scen. Så… återigen, glöm allt som har att göra med The Big Lebowski