The Hummingbird project

Essy Klingberg 10:40 20 Jul 2019

Jesse Eisenberg är tillbaka i rollen som techentreprenör med stora ambitioner och ännu större ego. I The Hummingbird Project spelar han Vincent, en Wall Street-anställd som trotsar sin arbetsgivare enligt ett vid det här laget välbekant upplägg. Det är ett klassiskt Man vs Wall Street-drama, denna gång om att bygga en rak fiberlina mellan Kansas och New York. Det är en relativt invecklad och tech-tung plot, som kretsar kring utmaningen att skapa snabbast möjliga informationsutbyte vid försäljning av aktier. Filmens kärnkonflikt är däremot enkel: Om projektet lyckas kommer Vincent och hans programmerarbrorsa Anton bräcka de stor aktieförsäljarna och bli stenrika på köpet.

Jag ska inte sticka under stolen med att det var namnet Alexander Skarsgård som från början gjorde att jag fick upp ögonen för The Hummingbird Project. Under filmens första 40 minuter sitter jag därför tålmodigt och väntar på att han ska dyka upp: skulle han inte ha en av de bärande rollerna?  Det borde ske när som helst nu. Insikten om att det hela tiden varit Sveriges främsta USA-export som spelat den tillbakadragne datakodande techbron Anton kommer som ett knytnävsslag. Breaking news! Alexander Skarsgård har blivit puckelryggig och ful! Inte då, han är bara genialiskt anti-typecastad, och tar till skillnad från Eisenberg ett stort kliv utanför sin komfortzon. Det är lika underhållande som väl genomfört. Anton och Vincent är varandras motpoler, och syskondynamiken mellan dem är naturlig och trovärdig.

Somliga karaktärer och händelseförvecklingar balanserar på gränsen till att bli förutsägbart schablonartade. Till dessa kan vi räkna Anton och Vincents före detta chef Eva, “eldigt” gestaltad av Salma Hayek. Hon representerar hela den onda och tunnelseende affärsvärlden. Självklart utbrister hon den för techdrama-genren obligatoriska repliken “Everything in his head is ours” angående Antons koder. Budskapet om att företagsledare övertagit rollen som representanter för samtidens samvetslöshet framförs aningen övertydligt. Men en underhållande plot utgör filmens vitalitet, och monologmastern Eisenberg lyfter fram det bästa ur manuset. The Hummingbird Project lämnar avtryck både som samhällssatir och familjedrama.

Filmrecension: Hypnosen

"Ernst De Geer har liknande problem som Ruben Östlund - satiren eller våra tillkortakommanden blir aldrig speciellt tydliga eller särskilt jobbiga att se."