Matt Damon i huvudrollen. Foto: Universal Pictures

The Great Wall

Gustaf Larsson 13:05 15 Feb 2017

Upplägget är - ”vi tar de största filmklyschorna vi känner till och skapar en film där en amerikansk actionhjälte försöker rädda världen mot monster, tillsammans med en gigantisk kinesisk krigsarmé - på den kinesiska muren”.

Känn på det - rädda världen, Matt Damon, monster, kinesiska muren, krigsarmé.

The Great Wall utspelar sig i medeltidens Kina. I inledningen befinner vi oss i en westernliknande miljö där vi får följa filmens huvudkaraktärer i en jakt mot kinesiska muren och det svarta krut som där gömmer sig. Vi får tidigt bekanta oss med William Garins, spelad av Matt Damon, skickliga pilbågeanvändande. Något som visar sig bli ett genomgående narrativ.

Kanske är filmen en hommage till den mur Mexico snart kan bli tvungna att punga ut för. Men för en gotlänning som undertecknad förs tankarna snarare mot när danskarna skulle invadera Gotland på 1300-talet. Danskarna är i det här fallet dinosaurieliknande monster kallade Tao Tei, och de gotländska bönderna är Matt Damon, uppbackad av en enorm och välstrukturerad kinesisk armé med oändliga resurser.

Apropå krut. Regissören Zhang Yimou har inte sparat på krutet i produktionen, filmen är den största produktionen någonsin på kinesisk mark och den första engelskspråkiga filmen den kinesiske regissören skapat. Enligt uppgift ska budgeten ha landat på 150 miljoner dollar.

Dess undertext är djupt politisk. Enligt vissa kritiker för metaforen oss tillbaka till kinesisk konsumism - i form av monstren, och hur det kinesiska folket tillsammans kan få stopp på densamma. Det som lämnar en tråkig eftersmak är den ständiga amerikafixeringen som även här gör sig påtaglig. Två amerikanska krigare ska på egen hand stoppa den invasion som tusentals kinesiska krigare inte klarar av.

Överlag är filmen ett välproducerat och gripande actionäventyr, men vi har sett det förr. Amerikafixeringen drar även det ner betyget något. Tacka vet jag gotländska bönder.