The Gentlemen

Daniel Hånberg Alonso 09:00 27 Feb 2020

Är du redo med din Guy Ritchie-checklista? Bra, då kör vi! Ironiskt våld? Check! Uppbruten kronologi? Check! Ett färgstarkt galleri av karaktärer? Check! Plot twists? Check! Tokigheter i Englands undre värld? Check! Det var som tusan, hela listan är ikryssad. Varför känns då hans nya tillbaka till rötterna-film The Gentlemen så… i stort sett menlös?

När Guy brakade loss i slutet av 90-talet med klassiker som Lock, Stock and Two Smoking Barrels och Snatch kallades han oförkänt för en brittisk Tarantino. Men Guy hade något helt eget. Det var febrigt, kreativt och ytterst engelskt. Sedan gifte han sig med Madonna och gjorde Swept Away. Mindre sagt om den filmen desto bättre. Hans två Sherlock Holmes-filmer må ha sårat vissa Sherlockianers känslor men som underhållning var de fenomenala och fulla av Guys energiska bildspråk. Apropå bildspråket, det som blivit en del av hans signum, vart tog det vägen i The Gentlemen? Filmen ja, vad handlar den egentligen om?

Hugh Grant är fantastisk som sliskig skvallerdetektiv med bred dialekt medan Colin Farrell, klädd i modetung jumpsuit, sjabblas bort med alldeles för lite speltid. Nu kanske ni tycker att jag börjar i lite fel ände, men det är ju exakt det Guy också gör. Kort kan sägas att filmen handlar om Mickey Pearson (Matthew McConaughey), en amerikansk marijuanakung bosatt i England som bestämt sig för att sälja sitt brajimperium. Mitt i detta får hans högra hand Raymond (Charlie Hunnam) besök av Fletcher (Hugh Grant) som anlitats av skvallerredaktören Big Dave (Eddie Marsan) för att luska fram så mycket skit som möjligt om Mickey. Fletcher har emellertid egna planer och tänker istället utpressa Mickey på ett bekvämt antal miljoner pund.

Ärligt talat så är handlingen i sig inte så spännande. Det tar bra med tid innan den ens får fart i sitt puttrande och twisterna som ofrånkomligen kommer orsakar direkt inte några whiplashskador. Det är hans karaktärer man gillar att följa och de dråpliga situationer de hamnar i, så pass mycket att man lätt glömmer att det inte finns så mycket mer att hämta. The Gentlemen är en oerhört bekväm Guy Ritchie-film som ger allt det man förväntar sig, och tycker om, men gör absolut ingenting nytt med det.