The Dissident

David Weiss 09:00 18 Mar 2021

Den andra oktober 2018 besökte Washington Post-journalisten Jamal Khashoggi det saudiska konsulatet i Istanbul. Det skulle bli det sista han gjorde. Han mördades inne i byggnaden och vad som följer är en global mordskandal med förgreningar hela vägen upp till den saudiska kungafamiljen.

Khashoggi hade flyttat från sitt hemland för att kunna fortsätta skriva ocensurerat. Men det fria ordet, och hans inställning till kungafamiljen, skapade snabbt ett pris på hans huvud. The Dissident täcker både Khashoggis gärning, prins Mohammad Bin Salmans maktklättring och twitter som arena för den saudiska politiska diskursen. Det är ett passionerat tilltal där pulserande, Nolan-osande musik väcker liv i arkivbilder som varvas med talking heads-intervjuer. Den är allra mest effektiv när den befinner sig i presens och thrillerns grundläggande kvaliteter står i centrum: en spetsig och obehaglig situation med pressande tidsfrist. I de stunderna fokuserar regissören Bryan Fogel (Ikaros) främst på Omar Abulaziz, en dissident i Montréal som genom sociala medier låter sin röst runga högt. Formen lyfter fram känsloupplevelsen av att vara en jagad man, där den jagande är en massiv oljenation.

När Fogel ska täcka bakgrundsfakta passar inte tonläget lika bra och perspektivet försöker vara för allomfattade för de knappa två timmarna. The Dissident är en kompetent thrillerdokumentär med en aktivists handlag som vill väcka engagemang, men ibland hade tonläget behövts tonas ner för full effektivitet. 

Genre: 
Regi: 
0 Kommentera

Fler filmrecensioner