The death of Stalin

Julia Forssell 11:20 8 Feb 2018

Armando Iannuccis The death of Stalin är en slapstick som snubblar över skorna och skallkrockar med den iskalla verkligheten. I biosalongen avfyras skrattsalvorna nästan tvångsmässigt och följs sedan av en urladdad tystnad. Det är roligt på det där sättet att skrattet fastnar i halsen. Jag kan först inte sätta fingret på vad det är, men det är nånting som har satt sig på tvären.

Man brukar säga att verkligheten överträffar dikten och det är något som filmmakarna tagit vara på redan i prologen med ett surrealistiskt och hysteriskt roligt gisslandrama till Mozarts pianokonsert nr 23. I nästa scen bekantas vi med den röde tsaren och hans hov – säkerhetschef Berija (Russell Beale), generalsekreterare Chrusjtjov (Buscemi), partiordförande Malenkov (Tambor) och utrikesminister Molotov (Palin). Det är ett kaotiskt och fantastiskt uselt gäng som påminner mer om East End-gangsters än ryska pampar. Maktkampen som utbryter bland dem när Stalin plötsligt vänder näsan i vädret är till en början försiktigt taktisk, men trappas upp och urartar snabbt när Jason Isaacs blasfemiske armégeneral Zjukov gör entré och statskupp av bara farten.

Iannuccis satiriska signum är mer farsartad ohyfs än sylvassa elakheter. Tidigare har han gjort kritikerrosade In the loop och TV-serierna In the thick of it och Veep. Det är politik möter dokusåpa vilket sorgligt nog rimmar väl med vår samtid. I brist på ork till politiskt engagemang pekar vi finger och garvar åt eländet. I The death of Stalin är det plötsligt inte lika roligt längre. Stephen Fry har en gång sagt att historia handlar mer om fantasi än om fakta. Har vi inte förmågan att leva oss in i det förflutna så har vi i själva verket inte lärt oss nånting. Och det är det som är problemet här. Utifrånperspektivet. Bitande satir kräver att man först gör sig väl förtrogen med tragedin. Här förpassas den till kulisserna. Det faktum att filmen förbjudits i Ryssland är visserligen ett tecken på att maktens tår ömmar. Men kan Iannucci nöja sig med det i en värld av lättkränkta och humorlösa politiker?