The Alpinist

Daniel Hånberg Alonso 09:00 12 Jan 2022

Händerna är svettiga. Andningen tung. Ögonen vill tåras. Kroppen genomlider en fasa som gränsar till tortyr. Så är upplevelsen hos en höjdrädd av att se The Alpinist, en ny svindlande dokumentär från samma team bakom den lika fascinerande som utmanande The Dawn Wall.

Klättring har på senaste åren fått ett rejält uppsving i popularitet, speciellt efter att Free Solo drog hem en Oscar för Bästa dokumentär för ett par år sedan. Tinder och Instagram är fyllda av kvinnor och män som poserar uppe på en boulderingvägg.

En som inte är lika mediekåt är den tjugotreårige kanadensaren Marc-André Leclerc. Så pass under radarn är han att regissörerna har svårt att få med honom på film. Marc saknar till och med mobil. För honom handlar klättringen inte om att få andras uppmärksamhet vilket också gör att dokumentären inte är fullspäckad med material på när Marc klättrar. Vad vi dock får se är inget annat än ren och skär galenskap.

Bergsklättringsdokumentärer är sin egen drabbande genre, både tekniskt som de som porträtteras. Alpinister är nämligen en egen människoart. Dessa extremsportare som lever så starkt i nuet för passion emot – eller kanske just därför – alla odds. Dödsration är hjärtskärande hög. Sedan får vi inte glömma det tekniska undret att faktiskt lyckas filma och fånga klättringarna. Bilderna är inget annat än fantastiska – och skräckinjagande!

The Alpinist är en svettig, inspirerande och inte minst rörande dokumentär om en ung man som utför de mest hisnande och dödsföraktande soloklättringar. Visst är det dessa människor gör för gemene person säkert helt oförståeligt, men i deras oerhörda fokus och kärlek till klättringen vet de exakt vad de vill och vilka de är. Vilket är inget annat än livsbejakande att följa. Trots svindeln. 

Genre: 
Skådespelare: 
Regi: 
0 Kommentera

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler filmrecensioner