The 5th Wave

Daniel Hånberg Alonso 09:00 21 Jan 2016

Nu när de populäraste young adult-filmatiseringarna börjar sina får man känslan av att filmbolagen kastar sig efter varje smula som ramlar ner på bordet i jakt på nästa franchise. The 5th Wave är den senaste i raden av dessa harlequin för tweens där utomjordingar denna gång slängts in tillsammans med tonårsdramat i en mix av Independence Day och Red Dawn.

Cassie Sullivan (spelad av en grym Chloë Grace ”Hit Girl” Moretz), sjunger godnattsånger för sin lillebror Sam och är betuttad i Ben Parish (spelad av storebrorsan från Jurassic World som är en hårsmån mindre tråkig än vanligt). Tonårsbekymren bleknar snabbt när ett rymdskepp börjar hänga i skyn och snart invaderar. Plötsligt finner Cassie sig ensam och på jakt efter Sam. På vägen gör självklart en blåögd hunk entré. Får vi en vedhuggarscen? Check. Ett trånande toplessbad? Check. Ett slafsigt hopsatt manus som kommer göra fansen av böckerna besvikna? Check.

Några plot twists är helt klart intressanta, men trots att filmen närmar sig två timmarslaget känns avslöjandena slarvigt krystade och påskyndade, så som så ofta är fallet med filmatiseringar av böcker. Dialogen är så smörig ibland att laktosintoleransen slår in och orsakar skrattattacker. Duktiga skådisar som Liev Schreiber och Maria Bello förpassas till platta karikatyrer.

Medan produktionen i allmänhet håller nivån hög, vilket är en av filmens största behållningar, tillhör vissa av specialeffekterna eran som kallades för ”mitten av nittiotalet”. Problemet är egentligen inte att filmen på något sätt är tråkig (vilket den inte är), utan att vi har sett allt förut: barn med vapen, triangelkärlek, unga mot vuxna, allt satt i en science fiction-miljö. Framförallt har vi sett det bättre. The 5th Wave är resterna av en utdöende genre som behöver hitta en förnyelse.