Super 8

admin-kollegorna 08:54 23 May 2000
Regissören Joel Schumacher har trots upprepade, storbudgeterade försök ([I]Batman Forever, Klienten, A Time To Kill m fl[/I]) egentligen bara gjort en bra film, Falling Down, där Michael Douglas gör en kontorsslav på våldsam odyssé i Los Angeles. Schumacher beskylldes då för att gå fascistisk och rasistisk bärsärkagång, men även om det fanns en viss ton av anglosaxisk rening i den filmen tedde sig anklagelserna relativt obefogade. När han nu gör en thriller på Andrew Kevin Walkers (som även skrev den grymma men välgjorda Seven) manus är jag emellertid böjd att revidera min tidigare friande dom. Super 8 lämnar nämligen inget utrymme för diskussion: filmen måste helt enkelt vara sponsrad av Moral Majority eller någon liknande amerikansk reaktionär lobbyist.[P][/P] Till skillnad från verklighetens rättshaverister eller 70-talets hårdkokta privatdeckare är Nicolas Cages egenföretagare, Tom Welles, en samvetsöm och moraliskt mer eller mindre oantastlig medlem av samhället. När han anlitas av en rik änka för att utreda huruvida en våldsam porrfilm, som hon har hittat i sin mans kassaskåp, är en riktig "snuffmovie" eller inte, separeras deckaren sakta men säkert från sin tomtebolycka och dras allt längre ner i samhällets undre regioner. Och den är som bekant bara befolkad av slemma skurkar och narkomaner. [P][/P] Kombon Walker och Schumacher prickar in flertalet av den kristna fundamentalismens alla dogmer: onda män lyssnar på hårdrock och duschar sällan, kvinnor finns bara av två slag, madonnor eller horor, och vill du älska på annat sätt än en missionär är helvetet nära. Dessutom får vi veta att den rena Ondskan finns och att det är den som står bakom alla oförrätter, allt prat om social påverkan på individen är liberalt tjafs. [P][/P] Goda aktörer som Cage, James Galdofini och Joaquin Phoenix gör - med karriären som insats - denna celluloida kvicksand aningen mindre fatal, men mest av allt lider jag med Tom DiCillos hov-skådespelerska, Chatherine Keener ([I]Living in Oblivion, The Real Blonde[/I]), vars roll som Welles heliga fru endast innebär att oförstående sitta och klaga på att maken aldrig är hemma. Resursslöseri av grövsta slag.
8MM