Stulen skönhet

13:29 23 May 2000
Slutscenen i Bertoluccis med spänning emotsedda film, Stulen skönhet, fick faktiskt publiken under årets Cannes-festival att brutalt slå sig för knäna av skratt.Det var rent erbarmligt att skåda, och endast min stora kärlek till några av Bertoluccis tidigare verk, min beundran för hans (före detta?) konstnärliga mod och två, tre enstaka, men lysande, scener i detta annars perfekta pekoral, räddar filmen från årets mest välförtjänta dödskalle.Självklart kan vi kräva oerhört mycket mer av en regissör som gjort filmer som Sista tangon i Paris och 1900. Det var visserligen 20 år sedan sist det begav sig (med kanske något litet undantag), men så hääär långt ifrån det ursprungliga konstnärsmotivet kan aldrig någonsin urskuldas.Pratar vi konstnärlig kris så pratar vi definivit i feta, kursiva, versaler; Bertolucci är, för att uttrycka sig klart och tydligt, ute och cyklar.En ung kvinna (stackars Liv Tyler; hennes eventuella talang är outnyttjad och hennes sexuella attraktionskraft är både överexploaterad och överskattad) far till Italien för att växa, sörja sina döda mor och finna en eventuell mening med livet (aaaha: Love is in the air...). Hon finner en ung italiensk hingst, hans blyge, storögde bror, och den äldre grånande, dödssjuke konstnären Alex. Hon blir förälskad i den ene, attraherad av den andre, och deflorerad av den tredje (Yes!!).Några eminenta birollsinnehavare gör livet något mer uthärdligt för en luttrad och rejält uttråkad publik, och som sagt, några enstaka scener som berör livet, åldrandet och döden. Men särskilt regerar tyvärr amatörpsykologin, fisförnäm hermods-filosofi och den internationella medelklassens grovångest över att livet är för kort för att förverkligas, och kanske därför borde förkortas ytterligare...?!Bertolucci saknar estetisk riktning, politisk udd, konstnärligt mod och framförallt: en vettig, allmängiltig historia som klarar av, och mår bra av, att kompliceras.Det är inte ens ett intressant misslyckande. Bara en stor, tilltagen och tragisk Flopp.Man vill gråta, vill man.
Stealing Beauty